Πέμπτη 29 Ιουλίου 2010

«Eπιβάλλεται η επαγγελματική οργάνωση και διαχείριση της λειτουργίας του σύγχρονου οδοντιατρείου»


Συνέντευξη της κ. Αnnita Jupp στον διευθυντή σύνταξης Δημήτρη Αρ. Αλεξόπουλο


Στο Συνέδριο Αισθητικής Οδοντιατρικής που έγινε πρόσφατα στην Αθήνα, είχε κληθεί σαν ομιλήτρια και παρουσίασε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον θέμα, η κυρία Annita Jupp που είναι σύμβουλος οργάνωσης και διαχείρισης αποκλειστικά για οδοντιατρεία και έχει κάνει πολλές τέτοιες παρουσιάσεις διεθνώς. Ήδη σήμερα το οδοντιατρείο, πέρα από την επιστημονική κατάρτιση και εμπειρία του οδοντιάτρου και των συνεργατών του, βασίζεται και στη σωστή οργάνωση παροχής οδοντιατρικών υπηρεσιών, στη σωστή προβολή και ενημέρωση των ασθενών του και βέβαια στη σωστή διαχείριση των ασθενών. Αυτοί οι παράγοντες χρειάζονται ιδιαίτερες γνώσεις και μεθοδολογία και ο σύγχρονος οδοντίατρος πρέπει να είναι ενημερωμένος γι’ αυτά τα θέματα ώστε το ιατρείο του να μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά και ανταγωνιστικά στις σύγχρονες επαγγελματικές συνθήκες ισχυρού ανταγωνισμού.

Το DENTORAMA εδώ και μερικά χρόνια, λειτούργησε πρωτοποριακά σ’ αυτό το σημείο και έχει ήδη παρουσιάσει στους αναγνώστες του σημαντική και πλούσια θεματολογία για την οργάνωση και διαχείριση του οδοντιατρείου και για τη σωστή αντιμετώπιση των ασθενών. Πιστεύουμε πως αυτή η συνέντευξη θα δώσει ένα στίγμα των σύγχρονων τάσεων στον «μαχόμενο» γενικό οδοντίατρο ώστε να λειτουργήσει το ιατρείο του πιο αποτελεσματικά και πιο παραγωγικά και γι’ αυτόν και για τους ασθενείς του.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιά είναι η αξία της σωστής οργάνωσης και διαχείρισης του οδοντιατρείου σήμερα, αλλά και της σωστής αντιμετώπισης των οδοντιατρικών ασθενών;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο σύγχρονος οδοντιατρικός ασθενής που κάνει την επιλογή οδοντιάτρου για την αντιμετώπιση των προβλημάτων υγείας του στόματός του, θέλει και θα έλεγα απαιτεί, ο γιατρός του να είναι σωστά ενημερωμένος, να τον αντιμετωπίζει υπεύθυνα αλλά και να οργανώσει σωστά την όλη οδοντιατρική του θεραπεία. Επίσης πρέπει ο σύγχρονος οδοντίατρος να έχει την ευθύνη της σωστής και πλήρους ενημέρωσης των ασθενών του για τα θέματα που τους αφορούν αλλά και της υπεύθυνης εκπαίδευσής τους σε θέματα πρόληψης και στοματικής υγιεινής. Για να γίνουν αυτά πρέπει ο σύγχρονος οδοντίατρος να τηρεί πλήρες και ενημερωμένο αρχείο παρακολούθησης των ασθενών του, να παρακολουθεί την πορεία της θεραπείας τους, να ελέγχει και να προβλέπει τη συχνότητα των απαιτούμενων επανεξετάσεων και να έχει πλήρη γνώση της εξέλιξης του λογαριασμού των ασθενών του. Η επαγγελματική οργάνωση και διαχείριση της λειτουργίας του σύγχρονου οδοντιατρείου χρειάζεται συνεχή ενημέρωση, μεθοδικότητα, παρακολούθηση και βέβαια σεβασμό και στην επιστημονική οντότητα του οδοντιάτρου αλλά και στα δικαιώματα του ασθενή. Τελικά αυτή η οργάνωση είναι σίγουρα μία προστατευτική λειτουργία του σύγχρονου οδοντιατρείου που παράλληλα θέτει τις βάσεις για την επιστημονική και επαγγελματική εξέλιξη του οδοντιάτρου.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πιστεύω ότι το οδοντιατρείο αποτελεί σήμερα μία μικρή επιχείρηση και λειτουργεί με βάση αυτούς τους κανόνες. Ποιά είναι η άποψή σας γι’ αυτό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έχετε απόλυτο δίκιο. Είναι μία επιχείρηση κατά κανόνα μικρής εμβέλειας, από άποψη αριθμού εργαζομένων και κύκλου εργασιών που λειτουργεί με επίκεντρο τον ασθενή και τον οδοντίατρο. Όμως, μερικές φορές μπορεί να εξελιχθεί και σε μία μεγάλη επιχείρηση και σίγουρα αυτό είναι επιθυμητό. Βέβαια, αυτό δημιουργεί αυξημένες απαιτήσεις και αυστηρές προϋποθέσεις λειτουργίας όπως η πρόσληψη των κατάλληλων συνεργατών (γραμματεία, κλινικοί βοηθοί, οδοντοτεχνίτες, συνεταίροι οδοντίατροι εξειδικευμένοι ή όχι) που πρέπει να γίνεται με αυστηρά επαγγελματικά και επιστημονικά κριτήρια και με γνώμονα τη δημιουργία ενός άριστου κλίματος συνεργασίας και αποδοτικότητας του ιατρείου. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί οι ασθενείς π.χ. πολλές φορές κάνουν ενοχλητικές ή εκνευριστικές ερωτήσεις και σ’ αυτή την περίπτωση το προσωπικό γραμματείας και υποδοχής του ιατρείου, όπως και οι άλλοι συνεργάτες, πρέπει να είναι σε θέση να τους αντιμετωπίσουν σωστά. Στις Οδοντιατρικές Σχολές των διαφόρων Πανεπιστημίων, δεν διδάσκονται σχετικά μαθήματα και οι απόφοιτοι αισθάνονται τελείως ακάλυπτοι όταν πρόκειται να ασχοληθούν με τέτοια θέματα επαγγελματικής οργάνωσης και διαχείρισης του ιατρείου τους. Έχουμε συντάξει και οργανώσει ειδικά προγράμματα οργάνωσης και διαχείρισης ιατρείου, επιλογής συνεργατών, δημοσίων σχέσεων κ.λ.π. που πιστεύουμε πως βοηθούν ουσιαστικά το σύγχρονο επαγγελματία και επιστήμονα οδοντίατρο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι γίνεται λοιπόν με τις σχέσεις του οδοντιάτρου και των συνεργατών του μέσα στο ίδιο το ιατρείο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Νομίζω ότι το θέμα είναι σαφές. Η σωστή συνεργασία αυτών των δύο πλευρών βασίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό, στην κατανόηση αλλά και στη σωστή κατανομή των αρμοδιοτήτων και των εργασιών κατά τη λειτουργία του ιατρείου. Για να γίνει αυτό πρέπει να προηγηθεί η σωστή επιλογή συνεργατών εκ μέρους του οδοντίατρου και να υπάρχουν συνεχώς ευκαιρίες σύσφιγξης των σχέσεων μεταξύ του οδοντίατρου και των συνεργατών του (κοινωνικές και επιστημονικές εκδηλώσεις, συζήτηση για διάφορα θέματα που απασχολούν το ιατρείο κ.λ.π.).

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι ισχύει για τους νέους οδοντίατρους; Τι πρέπει και τι μπορούν να κάνουν οι νέοι συνάδελφοι που μόλις αποφοίτησαν από την Οδοντιατρική Σχολή και βλέπουν θα έλεγα με μεγάλη ανησυχία και φόβο, την επαγγελματική τους αποκατάσταση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εδώ τα πράγματα είναι ευκολότερα γιατί συνήθως νέοι άνθρωποι δεν έχουν παλαιότερες αρνητικές εμπειρίες ή σκέψεις και οι ιδέες τους είναι φρέσκιες. Μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν στη νέα επαγγελματική οδοντιατρική πραγματικότητα και μπορούν εύκολα να διδαχθούν πράγματα από τους συναδέλφους τους, από τους ειδικούς, από τα επιστημονικά περιοδικά του χώρου τους αλλά και από τους ίδιους τους ασθενείς τους. Μπορούν επίσης να καθορίσουν εξαρχής τα πλαίσια συνεργασίας με τους ανθρώπους που θα εργαστούν μαζί στο ιατρείο και παράλληλα είναι πιο πρόθυμοι και πιο ανοικτοί στις απόψεις αλλά και στις προσδοκίες των ασθενών από τον οδοντίατρό τους. Συνεπώς για τους νέους οδοντιάτρους τα πράγματα είναι ευκολότερα και το πρόβλημα εντοπίζεται περισσότερο στους παλαιούς συναδέλφους που δύσκολα αλλάζουν απόψεις και δε μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της εποχής τους.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι μπορεί να γίνει λοιπόν με αυτούς; Πως μπορούν να βελτιωθούν τα πράγματα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι παλαιότεροι οδοντίατροι και γενικά οι μεγαλύτεροι άνθρωποι φοβούνται καθετί το νέο, φοβούνται την αλλαγή. Αυτοί πρέπει με κάθε τρόπο να γίνουν πιο δεκτικοί στα μηνύματα των καιρών, να συνειδητοποιήσουν πως η Οδοντιατρική και η άσκησή της είναι καταστάσεις που συνεχώς εξελίσσονται και αλλάζουν και με γνώμονα πρώτα το συμφέρον των ασθενών τους και δεύτερον τη δική τους επαγγελματική εξέλιξη και επιτυχία, πρέπει να πειστούν ότι αξίζει τον κόπο να ενημερωθούν σε θέματα οργάνωση και διαχείρισης του ιατρείου τους και να εκσυγχρονιστούν ουσιαστικά ώστε «να μη χάσουν το τραίνο» της ανανέωσης. Πρέπει να δημιουργήσουν ένα καλύτερο περιβάλλον εργασίας με συνθήκες πιο αποδοτικές γι’ αυτούς.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχουμε διαβάσει και έχουμε ακούσει για το λεγόμενο «συντονιστή λειτουργίας του ιατρείου» που είναι ένα πρόσωπο από το οποίο περνούν τελικά όλες οι διαδικασίες οργάνωσης και διαχείρισης του ιατρείου και ο οποίος συντονίζει και ελέγχει καθετί που έχει σχέση με την επαγγελματική ανάπτυξη του ιατρείου. Τι θα λέγατε γι’ αυτό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σίγουρα ναι, θα πρέπει και στην Ελλάδα αλλά και στις άλλες χώρες να αρχίσει να εφαρμόζεται αυτός ο θεσμός και να λειτουργεί αυτό το πρόσωπο στο οδοντιατρείο, όπως γίνεται εδώ και αρκετό καιρό στις ΗΠΑ. Έχουμε ήδη συντάξει ένα σχετικό πρόγραμμα επιλογής και εκπαίδευσης τέτοιων ατόμων που μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά το σύγχρονο οδοντίατρο. Βέβαια μπορεί ένας τέτοιος συντονιστής να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα ένα ή δύο οδοντιατρεία για λόγους πρακτικούς, αλλά όχι περισσότερα γιατί προκύπτει θέμα σύγκρουσης επαγγελματικών συμφερόντων. Αυτός ο συντονιστής μπορεί να επικοινωνήσει καλύτερα με τους ασθενείς και με τους άλλους συνεργάτες του ιατρείου, μιλώντας πιο απλά για την οδοντιατρική θεραπεία και λειτουργώντας σαν πρόσωπο που ασχολείται με την εκτόνωση των πιέσεων και την επίλυση των σχετικών διαφορών μέσα στο ιατρείο. Βέβαια και ο ίδιος ο οδοντίατρος μπορεί να μελετήσει ή να παρακολουθήσει αυτά τα μαθήματα ώστε να είναι σε θέση να παίξει αυτό το ρόλο όποτε χρειαστεί.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιός πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος που μπορεί να παίξει η σύγχρονη τεχνολογία στη συνολική εικόνα του ιατρείου προς τα έξω, αλλά και σαν μοχλός ανάπτυξης και επέκτασης των εργασιών του ιατρείου;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σίγουρα η σύγχρονη τεχνολογία μπορεί να αναβαθμίσει και να προβάλει την εικόνα του οδοντιάτρου και του ιατρείου του προς το κοινωνικό περιβάλλον και να λειτουργήσει σαν εργαλείο-μοχλός προβολής και διαφήμισης των παρεχόμενων οδοντιατρικών υπηρεσιών. Ο οδοντιατρικός ασθενής σήμερα θέλει από τον οδοντίατρό του να είναι ενημερωμένος, εκσυγχρονισμένος και αυτό να φαίνεται και από τον τρόπο που εργάζεται αλλά και από τα μέσα που χρησιμοποιεί για την οδοντιατρική θεραπεία. Για να επιβιώσει επαγγελματικά ο σύγχρονος οδοντίατρος πρέπει συνεχώς να ενημερώνεται και να παρακολουθεί τις τάσεις και τις εξελίξεις της τεχνολογίας που σίγουρα επηρεάζουν σημαντικά και το φάσμα αλλά και το επίπεδο των υπηρεσιών που μπορεί να προσφέρει στους ασθενείς του.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιά πιστεύετε ότι είναι τα κορυφαία μέσα της σύγχρονης τεχνολογίας που πρέπει να διαθέτει ο σύγχρονος οδοντίατρος στο ιατρείο του;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σίγουρα υπάρχουν διάφορα τέτοια μέσα και συστήματα αλλά τα δύο πιό καθοριστικά και με μεγαλύτερη βαρύτητα θα έλεγα ότι είναι η ενδοστοματική κάμερα και η ψηφιακή ακτινογραφία. Ο σημερινός οδοντιατρικός ασθενής θέλει να δει στην πράξη τι πρόβλημα έχει στο στόμα του και πρέπει γι’ αυτό ο οδοντίατρός του να τον πείσει με σαφείς και πέρα από κάθε αμφισβήτηση εικόνες. Επίσης θέλει η διάγνωση και η θεραπεία του να γίνονται με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα. Με τη μειωμένη ακτινοβολία που του εξασφαλίζει η ψηφιακή ακτινογραφία, ο σύγχρονος οδοντίατρος δείχνει ότι σέβεται την υγεία του ασθενή του και του προσφέρει τις καλύτερες δυνατές προοπτικές διάγνωσης και θεραπείας. Έτσι, η σχέση τους μπορεί να γίνει πιο ουσιαστική, σε ένα κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης.


Πηγή: www.omnipress.gr